Enskede IK:s visselblåsartjänst är ett tryggt och enkelt sätt för våra medlemmar att rapportera allvarligare missförhållanden i någon del av föreningens arbete. Initiativet är en av många sätt för att skapa en så trygg idrottsmiljö som möjligt.
Visselblåsartjänsten är ett alternativ då det av någon anledning inte är möjligt att ta ärendet till ledare eller annan i föreningen – till exempel då en person inte vill eller vågar anmäla. Visselblåsarärenden kan exempelvis handla om ekonomiska oegentligheter, övergrepp eller trakasserier.
När ska den användas?
Tjänsten används för att rapportera allvarligare missförhållande i någon del av föreningens arbete om det så gäller en vuxen, ledare, spelare eller personal. Tjänsten är strikt till för allvarligare ärenden med känslig information eller då anonymitet är viktigt. För att rapportera ett ärende använd
länken här (öppnas i nytt fönster).
Vad händer med inkommande ärenden?
Det är en begränsad grupp i Disciplinkommittén som hanterar ärenden som hamnar i visselblåsartjänsten. Tjänsten i sig är säker och ingen utanför gruppen kan logga in och läsa anonyma ärenden.
Gruppen har i uppdrag att:
-
Gå igenom och fördela arbete kring inkommenade ärenden
-
Agera inom gruppen och tillsätta grupper eller ta lämpligt stöd för att ta itu med problematiken.
-
Gruppen följer också upp och håller dig uppdaterad i ärendet.
Gruppen har också skyldighet att:
Länk till Enskede IK:s visselblåsartjänst (öppnas i nytt fönster)